Build viikko 1

1/5 kisaan valmistava treeniviikko meni melkein suunnitelman mukaan.

ma) uinti 45min: matkan läpsyttelyä
ti) 1h kynnysfillari (mittariin oli jääny FTP kynnys 40w korkeammallae kun missä se tuntuis nyt olevan) joka meni aika max osastolle + 30min juokusu off the bike
to) 1h mäkivetoja juosten, 8×1.5min mäkiveto noin 5% mäkeen kävelypalautuksella
la) 143km fillarilenkki 5h10m + 6.8km off the bike juoksu/42min = vaihtoineen 6h treenipäivä

+ työmatkapyöräilyä ja joogaa noin 3h

Uintivedot jäi tekemättä.

Koska lepoa oli aka paljon niin koviinkin treeneihin oli hyvin palautunut. Treenit kulki aika hyvin ja mieli oli virkeänä.

40 päivää IM Frankfurttiin

Ihmisen mieli on kyllä kumma

Nonniin, tässä taas on vierähtänyt pari kuukautta kirjoittamatta. Hirveesti ei mitään isoja läpimurtotreenejä ole ollut. Koska aerobiset treenit ei ole kulkenut suunnitellusti niin fiilis on ollut jossain määrin skeptinen yhdeksän viikon päästä olevaan IM Frankfurttiin.

Fillari olen ajanut säiden puitteissa. Aika paljon lenkeistä olen jyrännyt fat bikellä.  Kuukausi sitten sain ensimmäisen Veikkolaan suuntautuneen maantielenkin ajettua, 8.4. ja hetken juhlin että nyt alkaa maantiekausi mutta kotimaan kevät taas puuttui peliin. Takaisin fat biken päälle. Onnistuin jopa puhkasemaan fätin eturenkaan kaks viikkoa sitten kun päätin ajaa Bodomin ympäri sillä renkaalla. No onneksi silloin oli Bembölen Kahvitupa lähellä jossa lämpimässä saattoi venata  kyytiä.

Juokusua on ollut viikottain mutta aika hidasta tekemistä on ollut. Pari kertaa nyt yrittänyt ”avata tehoja” mutta parin kilsan päästä alkaa keuhkot viheltämään ja syke karkailee. Kevät on taas aktivoinut mulle diagnosoidun rasitusastman. Kun astma ei vaivaa koko ajan niin sen vähän niinkun unohtaa normitilassa ja sitten tulee joku vetotreeni vastaan..

No mutta eilen ajoin tuulesta huolimatta ensimmäisen pitkän, yli satasen, maantielenkin vanhaa Giro d’Espoo reittä ja ajo meni olosuhteisiin nähden oikeen kivasti. Keskarit ei tietenkään ole mitään superia mutta tuntuma oli aika hyvä ja väsähtämistä ei liikaa käynyt. Ajo oli 120km ja kesti 4h40m eli matka taittui noin 26kmh keskarilla. Jos olisin ajanut tempofillarilla niin ehkä keskari olisi ollut kilsan kaks nopeampi joka alkaa olla jo okei.

Eilisen lenkin jälkeen on sellainen fiilis että hei, tässähän on vielä puoltoista kuukautta hyvää tekemistä aikaa ja eiköhän jotenkin kisaan mennessä saa kondiksen ja tuntuman varsin ok:lle tasolle.

IM Frankfurttiin on 9 viikkoa ja 63 päivää!

PK is the king

Sain tuomion Teskun kuntotestistä viikko sitten. Jos ollaan rehellisiä niin tulos oli aika lailla sitä suuntaa mitä kuvittelinkin.

Kynnysvauhdit oli laskenut edellisestä testistä jonkin verran samoin sykkeet himpun verran. Tosin edellisestä testistä on nyt 4 vuotta aikaa ja silloin tein testejä pääfocuksena maratonien juokseminen. Nyttemmin on toi triathlon vähän ollut enemmän tapetilla :D

Tesku mittaa perinteisellä nipistystekniikalla laardiprosentin ja antaa rasvan tiputus tavoitteen kiloissa. Vaikka paino on 9kg ylempänä kuin edellisissä mittauksessa niin rasvaa oli tullut vain 2kg lisää. Nopea johtopäätös on että joko mä oon bulkannut 7kg lisää tai on ollut testissä aika roteva turvotus :D. Massan lisääntyminen ei tosin ole ehkä se paras juttu tässä kesän IM Frankfurttia silmällä pitäen, mutta jos on tullut voimaa lisää niin eiköhän se vähän painavampi kroppakin liiku hieman paremmin.

Yhteenveto Teskun testistä:

  • PK: Hyvä (4)
  • VK: Hyvä (4)
  • MK: Erittäin Hyvä (5)

Tuloksista innostuneena kävin hölkkäämässä Esportissa 2h PK sykkeellä ja sunnuntaina 3h Fat bikellä rullaamassa. PKn parantamisen sivujuonteena mullahan on ”10 000 askelta päivässä” -projekti menossa, nyt on 78 pävää koossa. Toivottavasti saan 100 päivää kokoon :D

 

Pieni flunssan poikanen ja Teskun kuntotesti

Helmikuun alkuun iski, taas, pieni flunssan tynkä. Yskitti ja pari päivää veti veteläksi ja kaikki kuormittava treeni jäi pariksi viikoksi taka-alalle.

Viime viikolla uskalsin tehdä ensimmäisen kuormittavamman treeniin 5 x n.250m juoksun muodossa ulkona. Se tuntui hirveeltä monellakin tavalla mutta flunssa ei vaivannut enään.

Tämä viikolla on onnistunut ihan ok treenaaminen mukana 3km uinti ja 10x400m juoksuvetoja minsan palautuksilla. Viikon laktaattimyrskyn kruunasi tänään tehty Teskun  kuntotesti. Testi on 5-6x1000m nousevalla rasituksella ja otetaan veritippa jokaisen vedon välissä maitohappotestiä varten. Tämä testi antaa testaushetekstä hyvän kuvan PK-VK-MK tasoista ja on hyvin tarkka ja luotettava.

Olen tehnyt Teskun testin aikaisemminkin mutta edellisestä mittauksesta on hetki aikaa. Aika tosissaan on kullannut muistoja ja ehkä myös se etten ole tehnyt käytännössä ollenkaan MK treenejä enään pitkään aikaan. Kun viimeiselleä kahdella kilsan vedolla mennään MK kynnyksellä ja sen yläpuolella, toka viimeinen noin kynnyksellä ja vimeinen km niin kovaa kun pääsee, niin laktaattimyrsky on aika kova. Ja kun en ole tehny MK vetoja niin isoon maitohappomäärään en myöskään ole tottunut. Ja maksimi hapot on todella höpön tuntuisita :D

Tänään, sarjassa pojat 41v, kellotin maksimisykkeet 192bpm:n. Tässä on hyvä esimerkki siitä että se paljon käytetty kaava 220bpm-ikä on maksimi antaa tuloksen joka heittää todella paljon todellisuudesta. Ittellä laskennallisen (179bpm) ja todellisen (192bpm) välillä on jo aika iso ero.

Älä koskaan luota laskennallisiin kynnyksiin tai mittareiden oletusrasituskynnyksiin. Mene asiantuntijan testiin ja selvitä oikeat kynnysarvot!

Pohjia kuntoon osa 2

Pariin viikkoon on tullut aika paljon käveltyä ja laitettua lihaskuntoa paremmalle tasolle. Ja tän kyllä huomaa yleisestä olotilasta.

Ensimmäinen uinti altaassa, lokakuun alun jälkeen, piti sisällään 10x200m minuutin palautuksilla ja yllätykseni tuntuma veteen oli yllättävän hyvä. Voimat vähän loppui kesken uinnin aiheuttaen tarpeettoman yrittämisen ja rentouden katoamisen.

Juoksu tuntui pitkästa aikaa jotenkin normaalilta ja sykkeetkin pysyi jotenkin kohtuullisilla tasoilla. Pieni takapakki tuli kun viikko sitten potkasin varpaani niin että keskivarvas (?!!?) turpos ja muuttui mustaksi. No viikko taukoa juoksusta niin eiköhän homma taas toimi tällä viikolla.

Läskipyörällä oon ajanut 1,5-2,5h lenkkejä viikonloppuisin ilman kummempaa eforttia. Tosin tää pääkallojääkeli aiheuttaa yllättäviä luikasteluita pikin ja poikin lähialueita…

Projekti IM Frankfurt etenee ihan hyvin ja suunnitelmien mukaan.

157 päivää to go.

 

Kadonneen kondiksen metsästys

Niin se perinteinen aurinkoloma Kanariffalla tuli ja meni. Parin viikon aikana tuli liikuttua parikymmentä tuntia josta kolmasosa kävelylenkkiä paikallisille mäennyppylöille. Loman alussa juoksu tökki aivan hirveesti ja maantiepyörälläkin ajo oli hieman takkuista.

Mutta pikkuhiljaa kun syksyn väsymys lähti kropalla ja toisaalta sai kropan käynnistettyä taas syksyn sairastelujen jälkeen liikuntaan niin alkoi pikkuhiljaa treeni kulkea. Matkaa vielä on paljon kesän rientoihin mutta nyt on fiilis että kyllä sinne ukko kuntoon saadaan, tosin stressittömästi ja tapahtumaan ilman aikatavoitetta niin koko arki ei pyöri treenien ympärillä.

Vuoden alussa päätin ottaa ”100 kyykkyä joka toinen päivä” -kuurin joka tämän viikon alussa muuntui sata päivässä kun tytär lähti hommaan mukaan. Nyt parin viikon jälkeen huomaa selkeen eron esim juoksussa että jalka on kevyempi ja jalat ei paljoa väsy noilla alle puolentoista tunnin pk-lenkeillä enään. Niinkun ei pitäisikään.

Tsätä on hyvä jatkaa 25 viikkoa IM:n!

2016 retro

No syksy ei sitten mennyt ihan suunnitelmien (ks edellinen postaus) mukaan. Treenimotivaatio katosi ja kolme pahempaa flunssaa torpeedoi loka- ja joulukuun. Kuukausittainen treenimäärä on ollut jotain 35h-40h aika tasaisesti pari vuotta. Lokakuussa oli 20 ja joulukuussa 13h… Määrän tipahtamisen lisäksi laatu siirtyi mukavan hötsän puolelle.

Ainoa mikä on pitänyt kohtuu hyvin on se että kävin On ramp -kurssin ja kerran kaksi viikossa on tullut vedettyä voima-HIIT-Crossfit tyylisitä treeniä. Näistä lihasvoima ja HIIT treeneistä on selkeesti ollut apua. Näissä on päässyt kokemaan sen kadoksissa olleen ”mä kehityn” fiiliksen.

Numerot vuodelta 2016 (vrt 2015):

  • kokonaistreeniaika: 344h (403h)
  • Pyörä: 3884km (4035km)
  • Juoksu: 775km (1219km)
  • Uinti: 39km  (58km)
  • Voima: 27krt (12krt)
  • Kävely: 194km (307km)

Juoksu noista on se jossa pahin takku on tullut viimeksi alle tonnin vuosi on ollut varmaan kymmenen vuotta sitten.

Tässä on faktat, tänään alkaa henkinen keskittyminen ja treeni kohti kesän Frankfurtin kisaa.

Lääkkeet treeniin:

  • Aktiivisuus takaisin tekemiseen, viikko treenitunnit talvellakin 8h+
  • Juoksua niin että se alkaa taas kulkemaan, eli tunteja jalanpäällä, vähän vetoja ja pitkät lenkit kehiin
  • Altaan pohjan kaakelia katsomaan pari kertaa viikossa, molemmissa drillejä, toinen vetoja ja toinen matkaa
  • Voimaa kroppaan sekä lajivoimana että salivoimana
  • Pää mukaan treeneihin, pois kaikki huonot, väsyneenä tehdyt treenit.

IM Frankfurttiiin on nyt 27 viikkoa.

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Matkalla Spartaan

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Maaliin saakka

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Juoksua arjessa - Atte Sakari

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Ultramanta

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Jarirunner

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Proud to be a workoutaholic

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Matsku treenaa

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Garmin Finland Blogi

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Triathlonhaaste

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Treenaamisen sietämätön keveys

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Tri fat ass! Tri!

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Haastetta elämään

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Bonuskierros

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Hyvällä Höökillä - Jalkamatkailijan tarinoita ja ajatuksia

Enemmän kuin pelkkä harrastus - Kestävyys

Road to Kona

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Se, mikä ei tapa, vahvistaa.

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Angus Smith - Triathlete

Follow my journey as a student triathlete striving to achieve on the international stage

Sata paria lenkkareita

Polkujuoksijan kivet ja kannot

Triathlonistin Sporttiblogi

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.

Venla Koivula-Huttunen »

Taas yksi kuntoilublogi ilman mitään ammattimaista lähestymistä. Keski-ikäistyvän miehen tappelu kondiksen puolesta.